سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :37
کل بازدید :122396
تعداد کل یاداشته ها : 87
103/2/27
1:2 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
پرهام[5]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
دانلود[4]
لوگوی دوستان
 

همانطور که گفته شد هوش کاسکو در طی گذشت زمان قابل بررسی است ولی نشانه های با هوش یا کم هوش بودن کاسکو را در زمان کم هم می توان دید.

کاسکوی با هوش به تمام حرکات اطرافش عکس العمل متناسب و منطقی نشان می دهد و از همین راه می توان تا حدودی هوش آنها را تست کرد. بدین ترتیب که هنگام ورود به یک پرنده فروشی که احتمالا چندین کاسکو دارد خوب دقت کنید ، هر کاسکویی که تمام حرکات افراد دور و اطرافش را زیر نظر دارد و با حرکت یا صدایش نسبت به رفتار اطرافیانش عکس العمل نشان می دهد نشانه هوش اوست. سپس به سمت کاسکو یا کاسکو های مورد نظر نزدیک شوید . آرام آرام با اشاره به سمت کاسکو دستورات ساده ای نظیر ناز کردن ، به جلو یا عقب فرا خواندن و ... را ادا کنید. بطور مثال چندین بار با آرامی بگویید بیا بیا و یا بگویید ناز کنم البته همزمان با دستتان بطور آرام روی میله کاسکو را ناز کنید. (مواظب باشید چون ممکن است کاسکو از ترس قار بکشد که در ادامه به آن می پردازم).

بسته به هوش کاسکو ، پرنده به حرکات شما عکس العمل نشان می دهد. (مثبت و یا منفی بودن عکس العمل خیلی مهم نیست به شرطی که عکس العملش از روی ترس یا عصبانیت نباشد) به چند مورد بسیار دقت کنید:

- شاید کاسکوی مورد نظر شروع به قار کشیدن بکند. بعضی قار کشیدن را نشانه سلامت کاسکو می دانند و بعضی نشان بیماری، در صورتی که هیچ یک از دو مورد فوق نمی باشد. کاسکوها از روی ترس قار می کشند و امری عادی برای آنهاست و چون در جوجگی اسیر می شوند عموما از غریبه ها می ترسند و به این دلیل قار می زنند. پس قار زدن ملاکی برای خوبی یا بدی کاسکو نمی باشد. البته عادت قار زدن شاید بسیار مشکل از سر کاسکو بیافتد و راهی بسیار طولانی را در پی دارد( که در وقت خودش به آن می پردازم) پس بسیار دقت کنید که:

اولا : کاسکویی که قار می زند اگر دارای سنی بالا باشد امکان رام شدنش بسیار بسیار کم و بسیار هم سخت است پس کاسکویی که در سن بالا خیلی قار می زند نخرید.

دوما : قار زدن کاسکو باید طبیعی باشد یعنی به کاسکو اگر خیلی نزدیک شوید قار می زند کاسکوی خوب در صورت ترس هم حتی المقدور عقب نشینی می کند و اگر خیلی به آن نزدیک شوید و یا اگر با دست به آن اشار کنید ( داخل قفس) قار می کشد. پس اگر کاسکویی زیاد قار می کشد ، بلند قار می کشد و یا غیر عادی و با هر حرکتی قار می کشد کاسکویی خوبی نیست.

باز هم تاکید می کنم قار کشیدن در حد طبیعی برای کاسکو ها امری طبیعی است ولی ترجیحأ کاسکویی که آرام است و قار نمی کشد گزینه بهتری است. البته کاسکویی که رام نشده به هر حال نسبت به غریبه ها عکس العمل نشان می دهد یعنی یا قار می کشد ، یا فرار می کند و یا حمله که در این بین قار کشیدن عادی ترین آنهاست ولی در رام کردن هم سخت ترین و آزار دهنده ترین کار ترک دادن آن است.

- کاسکویی که بسیار آرام است یا مریض است یا گنگ (خنگ) است یا سن آن بسیار بالاست یا به لک رفته و یا رام است.

توجه : البته اصولا پرنده فروشی ها کاسکوهای رام خود را جدا از دیگر پرنده ها نگهداری می کنند و عموما دارای قیمت بالاتری هستند ولی بهتر است شما خودتان امتحان کنید. کاسکوی رام کاملا مطیع است و به فرمان های ساده پاسخ درست می دهد.

ولی دو مورد دیگر بسیار حایز اهمیت است. چون اگر آرامش کاسکوی مورد نظر شما بواسطه در لک بودن آن باشدو خودش با هوش باشد شما یک انتخاب ایده آل دارید که در نگهداری و تربیت چندین مرحله جلو هستید ولی بر عکس اگر آرامش بواسطه مریضی یا گنگ بودن و یا سن بسیار بالای کاسکو باشد شما اشتباهی غیر قابل جبران انجام داده اید.

در مورد مریضی و یا سن کاسکو در مباحث قبلی گفته شد. ولی در مورد هوش و گنگی کاسکو باید چند امتحان ساده انجام دهید:

کاسکوی گنگ نسبت به اتفاقات اطرافش کاملا بی تفاوت است و بعضا هیچ گونه تغییر رفتاری در برابر حرکات شما و بقیه ندارد.ولی اگر کاسکوی به لک رفته با هوش باشد. کاملا حرکات شما را زیر نظر دارد و به رفتار شما پاسخ می دهد. به خصوص با نگاه کردن به عنوان مثال با حرکت دستتان را به قفس نزدیک کنیدبه آرامی فاصله اش را نسبت به دست شما کاملا حفظ می کند و با احتیاط خود را به شما نزدیک و یا از شما دور نگه می دارد.

در آخر به چند نکته مهم توجه کنید:

- اگر کاسکویی بیش ازحد می ترسد سعی کنید خیلی به آن نزدیک نشوید یا به سمتش اشاره نکنید.

- خیلی سر به سر کاسکو نگذارید و سعی کنید که عصبانی نشود.

- بعضی کاسکو ها برای جلب توجه شروع به صدا در آوردن و یا قار کشیدن می کنند که راه تشخیص این است که با نزدیک شدن به آنها آرام می شوند. این کاسکوها بسیار گزینه خوبی برای خرید هستند.

- گاهی به لک رفتن کاسکوها نشانه بیماری است ، این دسته از کاسکوها بی رمق ، بی حال و کسل هستند . این کاسکوها جزء دسته پرندگان مریضند.

- خوب دقت کنید اصولا کاسکوهایی که در حال پر آرایی هستند خیلی به اطراف توجه ندارند پس برای تست این دسته از کاسکوها باید حواسشان را به خودتان جلب کنید و سپس آزمایش های بالا را انجام دهید.

- کاسکوها با تغییر جا به احتمال بسیار زیاد به لک می روند پس اگر کاسکوی مناسب پیدا کردید که در پرنده فروشی در لک بود گزینه مناسب تری است.

 

بعضا قدیمی ترها روش های دیگری نیز برای تست هوشیاری و رام بودن طوطی سانان بکار می برند بدین صورت که یک انگشتر عقیق را به پرنده نزدیک می کردند و بسته به نوع عکس العمل طوطی نسبت به انگشتر ، هوش و گنگی ، رام و وحشی بودن پرنده را تست می کردند . البته این روش در هیچ جای رسمی تایید نشده ولی خود اینجانب به شخصه اثر آنرا وقتی که پدرم مشغول تست پرنده های مختلف بود ،دیده ام. بدین صورت که طوطی های بظاهر وحشی و نیمه رام اگر پرنده خوبی باشند به آرامی شروع به نزدیک شدن و زبان زدن به عقیق می کنند ولی پرندگان وحشی به آن حمله می کنند و یا از آن می گریزند.

   

  با تشکر